Vesilintulaskennat ovat jo ovella - perusta uusi reitti tai laske vanha!

Valvojat: Deattan, Jared, admin

KimKuntze
Viestit: 89
Liittynyt: 28 Helmi 2015, 21:06

Vesilintulaskennat ovat jo ovella - perusta uusi reitti tai laske vanha!

Viesti Kirjoittaja KimKuntze » 18 Huhti 2016, 21:05

Hei!

Vesilintulaskentoihin osallistuminen on todella helppoa: käyt yhdessä tai vaikka 15 pisteessä laskemassa vesilinnut kerran vapun aikoihin ja kerran parisen viikkoa siitä eteenpäin, merkkaat jokaisen pisteen havainnot parvittain ja sukupuolet huomioiden omaan Excel-taulukkoonsa ja lähetät ne Luomukselle. Yksinkertaista!

Reitin voi perustaa vaikka omalle retkeilyseudulle tai mökkijärvelle. Laskenta voi koostua vain yhdestä pisteestä, joka sijaitsee mökkilaiturilla. Siinä sitten heräät ja lasket vesilinnut vaikka samalla kahvia hörppien! Toinen vaihtoehto on tehdä useamman pisteen reitti, jolloin aineistoa kertyy enemmän ja laskenta toimii samalla hyvänä motivaattorina lähteä retkelle. Järvet ovat yleisesti ottaen hyviä paikkoja nähdä lintuja.

Huomaa, että jos nyt lasket reitin, sitä ei tarvitse jatkossa laskea joka kevät. Jokavuotinen laskenta on toki ihanteellisin vaihtoehto, mutta myös reitin laskeminen vaikka joka kolmas vuosi tuottaa hyvää aineistoa. Tärkeintä on tehdä ainakin se yksi laskenta, koska silloin se voidaan tulevaisuudessa toistaa.

Pirkanmaalla on jo paikkoja, jotka on laskettu joskus aiempina vuosikymmeninä. Tällaisia on esimerkiksi Teiskossa, Orivedellä ja Lempäälän pohjoisosissa. Olen koonnut tiedossani olevat vanhat reitit kartalle (linkki alla). Lisäksi kartalla on joitain uusia reittejä ja joitain vanhoja olen täydentänyt, koska alkuperäiseen reittiin kuului vain muutama piste. Olisi hienoa, jos joku innostuisi laskemaan jonkun näistä reiteistä tänä keväänä. Lupaan itse laskea viiden nykyisen reittini lisäksi yhden näistä tänä vuonna, mutta kaikkia en millään ehdi, vaikka mieli tekisi. Nyt tarvitaan vapaaehtoisia. Vesilintulaskentoihin ei tarvita erityisiä määritys- tai suunnistustaitoja, ja suurin osa paikoista on helposti saavutettavissa autolla. Paikat ovat sitä paitsi kiinnostavia: kosteikoilla pesii mielenkiintoisia lajeja ja samalla retkellä voi nähdä myös esimerkiksi metsäkanalintuja ja tikkoja.

Kartta valmiista reiteistä löytyy tästä linkistä: https://www.google.com/maps/d/edit?hl=f ... -1VJkQXS0M

Tarkat laskentaohjeet: http://www.luomus.fi/fi/vesilintulaskenta

Ilmoittele minulle (kim.kuntze ät gmail.com), jos olet kiinnostunut perustamaan uuden reitin tai laskemaan jonkin noista valmiista, niin varmistan, ettei reitti mene päällekkäin jo olemassa olevien kanssa.

Ekat laskennat tehdään jo vapun aikoihin, joten nyt pitää skarpata ja suunnitella reitti! Onneksi siihen menee vain muutama minuutti, kun innostuu asiasta :)