Tunnistusapua tarvitaan

Täällä voit kysyä lintuihin liittyviä kysymyksiä tai vastata niihin. Myös tunnistusapua on tarjolla.

Valvojat: Deattan, Jared, admin

JanneHapuoja
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 20:50

Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja JanneHapuoja » 10 Maalis 2015, 21:08

Poks!

Olen uusi täällä ja uusi myös lintujen parissa, enkä nyt varsinaisesti taida näitä alkaa bongailemaankaan, vaikka eihän sitä koskaan tiedä :lol:

Olen hiljattain muuttanut Kangasalan Pelisalmen liepeille, jossa on oiva mahdollisuus tällaiseen harrastukseen. Nyt on muutaman päivän pyörinyt iso lintu, ensimmäinen havainto on jo helmikuun puolelta, johon haluaisin tunnistuksen. Tänään pääsin ottamaan siitä kuvia, vaikkakin huonoja, kun ei satu olemaan mitään hurjan hyvää kuvauskalustoa, mutta kyllä kait näistä kuvista nyt jotain saa tunnistettua, värejä ja muotoja nyt ainakin. Itse en lähde sitä veikkailemaan että sääksi vaiko kotka :? , kertokaa te minulle.

Laittelin kuvia tuonne dropboxiin näytille, josta voitte te tietäjät käydä niitä kuikuilemassa.
https://www.dropbox.com/sh/b5tm91en2l7s ... vpJBa?dl=0

Janne Hapuoja

Jukka T Helin
Viestit: 335
Liittynyt: 24 Helmi 2015, 21:56

Re: Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Jukka T Helin » 10 Maalis 2015, 21:43

Merikotkahan se siinä.

Tuija Palonen
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Maalis 2014, 21:52

Re: Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Tuija Palonen » 10 Maalis 2015, 21:50

Hyvään lintupaikkaan olet muuttanut. :-) Juu, näyttää olevan nuori merikotka. Vanha lintu on vaaleampi päinen ja pyrstö on valkoinen. Sääksellä on paljon kapeammat siivet ja se on mahapuolelta valkoinen.
Ellei toisin mainita, mielipiteeni omat omiani, eivätkä edusta Pirkanmaan Lintutieteellisen Yhdistyksen virallista kantaa.

JanneHapuoja
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 20:50

Re: Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja JanneHapuoja » 10 Maalis 2015, 22:52

Jaa merikotkako se sitten olikin, olisin itse veikannut maakotkaa, mutta uskon toki kokeneempia 8-) Kiitoksia vain kovasti tunnistamisesta. Taidan käydä laittamassa tästä havainnon 'Tiiraan' :D

Onko muuten kovin yleistä että merikotka liikkuu täällä sisäsuomessa päin? Talvi? Muona puoli? Mikä vaikuttaa, koska eikait nämä kesäisin täällä oleile?

Janne

Tuija Palonen
Viestit: 81
Liittynyt: 30 Maalis 2014, 21:52

Re: Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Tuija Palonen » 11 Maalis 2015, 07:58

Maakotka on Pirkanmaalla jonkinasteinen harvinaisuus. Merikotkan erottaa maaastossa helpoiten tuosta onnettomasta töpöpyrstöstä, :shock: joka on vain puolet siiven leveydestä. Maakotkalla siiven leveys ja pyrstön pituus ovat kutakuinkin samat. Maakotkilla on lisäksi siiven alla valkoiset "aquilalaikut", jotka tummuvat iän myötä, kun muut höyhenet muuttuvat vähitellen kullankeltaisiksi. http://tarsiger.com/images/Dick/aquchr13102011T.jpg

Kalastajat ruokkivat merikotkia Pyhäjärven jäälle, siksi ne viihtyvät täällä talviaikaan. Keväisin myös isojen järvien sulat ovat hyviä ruokapaikkoja, koska levähtävät muuttolinnut ovat helppoa saalista. Koska merikotka ei pesi Pirkanmaalla ( toistaiseksi :) ), se on kesäisin harvinainen näky.
Ellei toisin mainita, mielipiteeni omat omiani, eivätkä edusta Pirkanmaan Lintutieteellisen Yhdistyksen virallista kantaa.

Teemu Rajalammi
Viestit: 7
Liittynyt: 13 Huhti 2014, 11:57

Re: Tunnistusapua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Teemu Rajalammi » 12 Maalis 2015, 22:31

Maaliskuussa on maa- ja merikotkan muutto parhaimmillaan joten maastossa näkee talvehtineiden lintujen lisäksi muuttavia yksilöitä.

Vastaa Viestiin