Kesäralli käytynä

Yleistä lintuharrastuksesta

Valvojat: Deattan, Jared, admin

JukkaPahkala

Kesäralli käytynä

Viesti Kirjoittaja JukkaPahkala » 05 Heinä 2015, 08:35

Eilen siis pörrätty kesäralli omalta kohdaltani. Palasin työreissulta vasta yöllä,
joten ei vaan jaksanut herätä 4:00 alkavaan tapahtumaan. Myöhäinen aloitukseni
noin 7:00 aikoihin vei varmasti monta pinnaa pois.

Vesilintuja näin varsin vähän ja muutamat takuuvarmat lajit jäi näkemättä.
Esim. Selkälokki, Kuovi ja Kottarainen jäivät kokonaan puuttumaan.

Mutta hieman epäselväksi jäi rallin toteutus. Ilmoittelin Tiiraan kaikki
havaintoni (57 kpl) , mutta nähtävästi kukaan muu ei niin tehnyt?
Luulin, että rallin pitäisi päättyä johonkin ilmoitettuun paikkaan klo 16,
sillä muutoinhan pinnoja voisi(?) kerätä iltaan saakka.

Koska olin yksin liikenteessä, olisi kiva kuulla miten tapahtuma oli
mennyt. Saisko jonkinlaisen yhteenvedon? Ainoat muut lintuharrastajat
tapasin Nokian Tehdassaarella. Mutta hekin olivat tulleet Jyväskylästä Virta-
västäräkkiä etsimään, eivätkä siis olleet rallissa.

Omalta kohdaltani ralli päättyi noin 15:30 aikoihin Hirvijärven tornilla, Nuolihaukan
lentoa ihaillen ;)

Jukka T Helin

Re: Kesäralli käytynä

Viesti Kirjoittaja Jukka T Helin » 05 Heinä 2015, 17:41

Tapahtumien kuten rallien toteuttaminen on vetäjän vastuulla. On ikävää, jos kesärallin toteutuksessa on ollut puutteita. Toisinaan voi tulla tilanteita, että tapahtuma joudutaan peruuttamaan, mutta tuolloin peruutuksesta on ainakin tiedotettava henkilöille, jotka ovat ilmoittautuneet mukaan (jos tuollainen ilmoittautumisvelvoite on laitettu). Muissa tilanteissa tapahtuman peruuttamisesta on pyrittävä ilmoittamaan riittävän ajoissa tehokkaasti. Kesärallin osalta en ainakaan itse ole missään havainnut tietoa mahdollisesta peruuttamisesta. Samoin rallin järjestäjän velvollisuus ilmoittaa purkupaikka ja muut olennaiset tiedot ovat itsestäänselviä. Jos kesärallin kohdalla on ollut puutteita, tämä johtunee osaltaan järjestäjän kokemattomuudesta.

Olen lähettänyt pyynnön kesärallin järjestäjälle informoida kesärallin kulusta ja osallistuneiden joukkueiden määrästä. Tähän liittyy myös toivomus saada tietoa havaituista lajeista, Tai tiedon siitä, onko rallia edes järjestetty. En ole toistaiseksi saanut vastausta.

On erinomainen asia, että olit itse liikkeellä ja teit hyviä havaintoja, jotka laitoit Tiiraan vahvistamaan Pirkanmaan maakunnan lajitietoutta. Esimerkillistä toimintaa. Retkeily ja havaintojen ilmoittaminen Tiiraan ei ole koskaan turhaa -tapahtuu se sitten yhteisten rallien (ja muiden yhteisten tapahtumien) yhteydessä tai ulkopuolella.

Olen pahoillani, jos tämän rallin yhteydessä ja sen läpiviemisessä on esiintynyt puutteita.

JukkaPahkala

Re: Kesäralli käytynä

Viesti Kirjoittaja JukkaPahkala » 05 Heinä 2015, 20:22

Harmillista, jos ralli peruuntui. Olisin toki tehnyt samantapaisen kierroksen
muutenkin, mutta hitaammalla tempolla ja vähemmillä kohteilla.

On tärkeää, että tapahtumia ja ralleja järjestetään. Ja on tärkeää, että järjestäjinä
on myös kokemattomia. Hieman parempi tiedoittaminen vain olisi ollut toivottavaa.

Vastaa Viestiin